Budenz József Általános Iskola és Gimnázium

Közösségi szolgálat

A köznevelési törvény előírása szerint 2016-tól az érettségi vizsga megkezdésének feltétele, hogy minden diák 50 óra közösségi szolgálatot végezzen középiskolai tanulmányai során.

Jogszabályi háttér:

  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC.tv.
  • A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI.14.) kormányrendelet
  • A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet

Milyen jellegű tevékenységek végezhetőek a közösségi szolgálat keretei között?

  • egészségügyi (minden esetben mentort kell biztosítani ezen a tevékenységi területen)
  • szociális és jótékonysági 
  • oktatási
  • kulturális, közösségi
  • környezet- és természetvédelmi
  • katasztrófavédelmi
  • sport- és szabadidős tevékenységek (óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, idős emberekkel közösen).

Közösségi szolgálat fogalma:

A „közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.” Nkt. A közösségi szolgálat fejleszti a tanulók kommunikációs készségét, a szociális érzékenységét, az érzelmi intelligenciáját, empátiáját, felelősségvállalását, önismeretét. Mindezek mellett a pályaorientációban is fontos lehet az iskolai közösségi szolgálat.

Fogadó szervezet lehet (I).: 

  • a helyi önkormányzat, a helyi önkormányzatok társulása és a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulása az általa biztosított közszolgáltatások és katasztrófavédelmi feladatai körében;
  • a nemzetiségi önkormányzat a jogszabályban meghatározott közfeladatai körében;
  • a költségvetési szerv az alaptevékenysége körében;
  • a magyarországi székhelyű civil szervezet, közhasznú szervezet a közhasznú és a működésével összefüggő tevékenysége körében;
  • a magyarországi székhelyű egyházi jogi személy a hitéleti, a közcélú és a működésével összefüggő tevékenysége körében

Fogadó szervezet lehet (II.): 

  • szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató, illetve intézmény, 
  • egészségügyi szolgáltató, 
  • oktatási intézmény, 
  • felsőoktatási intézmény, e )muzeális intézmény, 
  • nyilvános könyvtár, 
  • közlevéltár,
  • nyilvános magánlevéltár, közművelődési intézmény 

Ezeken a területeken működő intézményekkel, szervezetekkel – fogadó intézmények – együttműködési megállapodást kell kötni az iskolának.

Szociális tevékenységek:

  • idős emberek segítése egyénileg, otthonukban
  • (sétáltatás, bevásárlás, beszélgetés, közös főzés, takarítás, udvar rendbe tétele, favágás stb.)
  • idős emberek támogatása szociális intézmény keretei között
  • (sétáltatás, beszélgetés, szoba rendezése, étkezésben segítés, ágynemű áthúzása);
  • felolvasás, beszélgetés, egyéb, a mentális egészséget támogató tevékenységek;

Oktatási tevékenységek: 

  • korrepetálás iskolákban alsóbb évfolyamokon, gyermekotthonban, sajátos nevelési igényű intézményben 
  • bölcsődékben, óvodákban a mindennapi tevékenységekben, játékokban való részvétel 
  • oktatás idősek számára (például számítógép-használat, nyelvtanítás)
  • egyéb oktatási tevékenységek

Kulturális, közösségi tevékenységek:

  • kulturális intézményekben múzeumpedagógiai vagy egyéb szolgálat segítése
  • közösségi tevékenységek (katonasírok gondozása) 
  • közgyűjteményben önkéntes feladatok ellátása 
  • bölcsődékben, óvodákban, idősek otthonában stb. kulturális program szervezése
  • (bábjáték, amatőr színielőadás, versmondás, felolvasás, mesemondás, éneklés)

Környezet- és természetvédelmi tevékenységek:

  • parkrendezés, közösségi terek tisztítása, rendezése
  • javítás, festés stb.
  • szociális intézmény környezetének rendezése, növényültetés, avar összegyűjtése
  • környezettudatosságra, fenntartható fejlődésre vonatkozó programokban való részvétel, a programok népszerűsítése (iskola, civil szervezet honlapján, blog írása, szórólapok készítése stb.) 
  • megújuló energiaforrások fontosságát szolgáló programok népszerűsítése
  • egyéb környezet- és természetvédelmi tevékenység

Az iskolai közösségi szolgálat teljesítése során egyik félnek sem származhat anyagi haszna a tanuló tevékenységéből. A tanulók olyan tevékenységet sem végezhetnek, amely bármely intézmény munkatársainak előírt kötelessége, amelyért egyébként ellenszolgáltatás járna, szakképzett munkaerő végezné, illetve amelynek elvégzésére megbízás vagy munkaviszony létesítésére lenne szükség. Nem vehet részt a diák olyan tevékenységben, mely bármely intézmény vállalkozási tevékenységéhez kapcsolódik. Szakmai feladatok ellátása, ilyen tevékenység végeztetése tilos!

Mikor, milyen feltételekkel kell elvégezni az 50 órás közösségi szolgálatot?

A középiskola 9-12. évfolyamán, lehetőség szerint arányosan elosztva, amelytől indokolt esetben a szülő kérésére el lehet térni.

A közösségi szolgálatot az adott tanuló esetében az osztályfőnök az 50 órán belül (szükség szerint a mentorral közösen) legfeljebb 5 órás felkészítő, majd legfeljebb 5 órás záró foglalkozást tart.

Egy órán 60 perc közösségi szolgálati idő értendő. A helyszínre utazás és a hazautazás ideje nem számítható be a teljesítésbe. 

A közösségi szolgálat tanítási napokon alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb háromórás, tanítási napokon kívül alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb ötórás időkeretben végezhető

Az iskolai közösségi szolgálat közvetlen hozzátartozónál, rokonnál csak közvetítő szervezeten keresztül valósulhat meg.

Vidéki diákok tevékenysége: lehetőség van arra, hogy a tanuló eldöntse, hol látja el a feladatot. Eltérő helyszínek esetén a szülőnek és tanulónak aktívan részt kell vennie a tevékenység megszervezésében.

Az iskola nagyon komoly szerepet kap a közösségi szolgálat megszervezésében, koordinációjában, a törvény szerint nem kell felügyeletet, kíséretet biztosítania a közösségi szolgálathoz.

Miután a közösségi szolgálatot tanítási időben nem, csak az után, illetve hétvégén végezheti a tanuló, ilyen indokkal nem menthető fel a másnapi számonkérések alól.

Sajátos nevelési igényű tanulóknál a szakértői bizottság javaslata alapján a közösségi szolgálat alól az igazgató határozatban mentesíthet.

Hogyan dokumentáljuk a közösségi szolgálatot?

A tanulónak közösségi szolgálati jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét, valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát.

A közösségi szolgálat során a tanuló köteles naplót vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott.

Az osztálynaplóban, a törzslapon és a bizonyítványban az osztályfőnöknek dokumentálnia kell a közösségi szolgálat teljesítését.

Az iskolán kívüli külső szervezet és közreműködő mentor bevonásakor az iskola és a felek együttműködéséről megállapodást kell kötni, amelynek tartalmaznia kell a megállapodást aláíró felek adatain és vállalt kötelezettségein túl a foglalkoztatás időtartamát, a mentor nevét és feladatkörét.

Iskolánk egy dinamikusan fejlődő intézmény, amely magas színvonalú oktatást és nevelést nyújt diákjainknak. Célunk, hogy diákjainkból művelt, nyitott gondolkodású, a társadalom számára hasznos embereket neveljünk.

Kacsolat